Inhoud van de pagina
De naam Karl-Johan Persson zegt je misschien helemaal niks. Maar je zult ongetwijfeld wel de keten H&M kennen. Wellicht heb je er wel eens wat kleding gekocht of koop je er regelmatig een nieuwe outfit. Het modeconcern Hennes & Mauritz en Persson zijn echter onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo is Karl-Johan inmiddels de derde generatie Persson die achter het roer staat van het onwijs populaire H&M. Gezien het wereldwijde succes, verdient hij hier een aardig centje mee. Zo maakt niet alleen het modeconcern jaarlijks een miljardenomzet, maar wordt het vermogen van Persson ook op ruim een miljard geschat.
Amerika en Hennes & Mauritz
De eerste winkel van Hennes & Maurits werd opgezet in Zweden. Echter begon het idee voor de inmiddels wereldberoemde keten in Amerika. Het idee van H&M werd bedacht door Persson zijn opa, Erling Persson, die onder de indruk was van verschillende winkels in Amerika die grote hoeveelheden kleding tegen lage prijzen werden verkocht. In Europa bestond dit concept nog nauwelijks, dus Erling besloot een zelfde soort winkel in Zweden op te zetten, en met succes. Er werd gestart met enkel de naam Hennes, later werd dit uitgebreid naar Hennes & Mauritz.
Het succes van H&M
Een van de grootste redenen van het succes van H&M is de betaalbaarheid en modieuze uitstraling. Dit is zeker voor de jeugd onder ons erg aantrekkelijk. Want zeg nu zelf: als tiener heb je het liefst elke week wel een nieuw setje kleding toch? Daarnaast speelt het modeconcern erg snel in op de laatste modetrends er wordt de collectie elke drie tot zes weken aangevuld. Ook wordt er regelmatig samen gewerkt met grote beroemdheden. Misschien stond je zelf ook wel uren in de rij toen de collectie van Jimmy Choo, Roberto Cavalli of Karl Lagerfield werd gelanceerd.